wtorek, 8 października 2013

Profilaktyka uzależnień - Teatr w bibliotece





Klaser pełen dopalaczy” - Aktorzy z Teatru Edukacji i Profilaktyki „Maska” z Krakowa
      Tematem przewodnim było to w jaki sposób dopalacze działają na człowieka i jakie są skutki ich użycia. Przedstawiona była opowieść dziewczyny imieniem Róża, jej malutkiej siostry, przyjaciółki Izy i chłopaka Michała. Spektakl dał nam dużo do myślenia i pojawiła się wiele pytań. Zapamiętamy go na długo.
Spektakl porusza problem tzw. DOPALACZY. Te substancje, o których tak wiele się ostatnio słyszy, będące substytutami narkotyków, każdy osiemnastolatek może legalnie nabyć w specjalnych sklepach. Młodzi ludzie chętnie sięgają po takie wspomagacze, bo fora internetowe kipią od zachęcających postów osób, które spróbowały. Jednak faktem jest, że substancje te mogą doprowadzić nawet do śmierci. Walka z dopalaczami nie jest łatwa, ponieważ w świetle prawa nie ma podstaw do zakazania handlu nimi. Uchodzące za „artykuły kolekcjonerskie” substancje, wyraźnie wyniszczają organizm wywołując psychosomatyczne zmiany, często nieodwracalne. Dlatego też, jedyną formą obrony przed zgubnym wpływem dopalaczy, jest odpowiednia edukacja młodzieży, dzięki której będzie ona mogła mądrze wybierać. Aktorzy pokazali jak może się skończyć, nawet jednorazowa przygoda, z tymi niebezpiecznymi substancjami. Głęboko wierzymy, że ten spektakl poruszy młodzież i zmusi do refleksji nad odpowiedzialnością, dorastaniem i własnym „ja”.
Co tak naprawdę wydarzyło się tamtej nocy? Kto ponosi winę za tragedię? Czy jedna zła decyzja może przesądzić o całym życiu? Czy legalne oznacza bezpieczne? – na te i inne pytania odpowiedzi szukają bohaterowie tego spektaklu. Trójka beztroskich nastolatków: luzacki maturzysta Misiek, nieśmiała Róża i jej wierna przyjaciółka Iza, wspólnie postanawiają uczcić Walentynki. W celu rozluźnienia atmosfery decydują się na zażycie popularnych dopalaczy. Nie mając żadnej wiedzy na temat podejrzanych substancji faszerują się mieszanką zakupionych specyfików. Ta decyzja pociąga za sobą tragiczne skutki. Po całej nocy pełnej wrażeń, ginie pozostawione pod opieką trójki przyjaciół dziecko – półroczna siostra Róży, jednak nikt nie pamięta, co się wydarzyło. Z pomocą psychologa policyjnego Róża, Misiek i Iza raz jeszcze przeżyją Walentynkową noc, stopniowo odkrywając przed widzami tajemnice własnego błędu.
Celem spektaklu było ukazanie zagrożeń wynikających z wpływu używek oraz pozostawienia młodych ludzi samych sobie, przestroga przed nieodpowiednimi wyborami, podkreślanie podstawowych wartości w życiu, ukazanie tragicznych skutków złych decyzji, a tym samym pobudzenie wyobraźni młodego widza i przestroga przed nieodpowiednimi wyborami, podkreślenie roli pedagoga i psychologa w kształtowaniu właściwej postawy młodzieży, wskazanie możliwości rozwiązywania problemów poprzez rozmowę, słuchanie, rozumienie.
Spektakle spotkały się z dużym zainteresowaniem i wysoką oceną zarówno młodzieży jak i nauczycieli. Poruszały, zmuszały do refleksji i prowokowały do dyskusji stanowiąc jednocześnie ciekawy punkt wyjścia do jej wprowadzenia.
Widzami byli uczniowie klas VI b i VI c Szkoły Podstawowej Nr 173 w Łodzi.